رفتار سازمانی با مدل دیسک | مزایای شناخت افراد و روش برقراری ارتباط با آنها
![](https://tenotass.ir/wp-content/uploads/2024/02/05.jpg)
رفتار سازمانی با مدل دیسک؛ توسعه نیروی انسانی به شکل اثربخش
استفاده از مدل دیسک در رفتار سازمانی و ارزیابی بر اساس آن میتواند به کارمندان شما کمک کند تا به عنوان اعضای یک تیم با یکدیگر همکاری موثری داشته باشند و در عین حال سازمان شما را به سمت اهداف خود سوق دهند. دیسک تازهترین نسل ابزارهای روانسنجی را برای توسعه نیروی کار در اختیار شما قرار میدهد. فارغ از اینکه که در چه صنعتی مشغول فعالیت هستید، ارزیابی دیسک میتوانند با ترویج آموزش، فرهنگ سازمانی، بهرهوری، بالا بردن روحیه و بسیاری موارد دیگر به سازمان شما سود برساند. در این مطلب قصد داریم به بررسی رفتار سازمانی با مدل دیسک بپردازیم.
![](https://tenotass.ir/wp-content/uploads/2024/02/01.jpg)
منظور از مدل دیسک چیست؟
دیسک یک مدل ارزیابی برای شناسایی سبکهای رفتاری افراد است. در پرسشنامه دیسک هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد؛ چرا که آزمون به شمار نمیرود. در واقع مدل دیسک، چگونگی واکنش کارکنان به قوانین، محیط، افراد دیگر و مشکلات و چالشها را میسنجد. هدف از ارزیابی دیسک این است که مشخص شود کدام ویژگیهای رفتاری میتواند کارکنان را برانگیزد. بدین ترتیب سبکهای برقراری ارتباط در محل کار خواهند توانست با عوامل انگیزشی مطابقت داشته باشند و بهترین نتیجه را در پی خواهند داشت. دیسک مخفف عبارت Dominance-influence-steadiness-conscientiousness (یا سازگاری) است. این چهار واژه ویژگیهای رفتاری کارکنان شما را به صورت زیر توصیف میکند:
- تسلطگرا (سبک D): قاطعیت، کنترل و اقتدار باعث ایجاد انگیزه در کارکنان تسلطگرا میشود. افراد تسلطگرا معمولا نگرش «حل مساله» دارند، به چالش برمیخیزند و در یک محیط کار رقابتی پیشرفت میکنند
- متقاعدکننده (سبک I): برونگرایی، اشتیاق و خودانگیختگی از ویژگیهای اصلی شخصیت متقاعدکننده به شمار میروند. کارمندانی که با تاثیرگذاری انگیزه پیدا میکنند، عاشق صحبت و تعامل با دیگران هستند؛ هرچند که ممکن است نتوانند تمرکز خود را به خوبی حفظ کنند
- باثبات (سبک S): کارمندان باثبات، صبور هستند و انجام یک کار متمرکز را به چندین وظیفه ترجیح میدهند. برای پی بردن به این سبک شخصیتی، میتوانید به شنوندگان در دفتر خود یا کسانی که به صورت خستگیناپذیر برای رسیدن به یک هدف مشترک کار میکنند، فکر کنید
- وظیفهشناس (سبک C): کارمندان سازگار یا وظیفهشناس دوست دارند قوانین را درک کنند و بسیار سازماندهیشده و جزییاتگرا هستند. این کارمندان ممکن است تمایلی به تصمیمگیری سریع نداشته باشند؛ زیرا میخواهند برای بهبود سازمان در وقت مناسب تصمیمات درست بگیرند
![](https://tenotass.ir/wp-content/uploads/2024/02/02.jpg)
مزایای ارزیابی دیسک برای رفتار سازمانی
همانطور که اشاره شد، ارزیابی دیسک سطوح راحتی یا سلایق نسبی کارکنان را در بین هر سبک D، I، S و C مشخص میکند. با اینکه کارکنان به طور کلی یک سبک غالب دارند، اما سبکهای رفتاری دیگر نیز در آنها موثر هستند. ممکن است شخصی بسیار باثابت و تسلطگرا باشد، به این معنی که هم به چالشها و هم به محیط پاسخ دهد و کمتر تحت تاثیر قوانین، رویهها و دیگران قرار بگیرد.
با اینکه ارزیابیهای شخصیتی دیگری نیز وجود دارد، اما بسیاری مدل دیسک را بهترین انتخاب برای رفتار سازمانی میدانند. ارزیابی دیسک بر ارتباطات بین فردی متمرکز است و یک ابزار کاربردی برای استفاده در محل کار به شمار میرود. در ادامه به شرح مهمترین مزایای رفتارسازمانی با مدل دیسک میپردازیم.
رفتار سازمانی با مدل دیسک به عنوان یک ابزار ارزیابی دقیق و در عین حال انعطافپذیر
با اینکه ابزارهای زیادی برای ارزیابی کارمندان وجود دارند، اما دیسک مدلی دقیق، منعطف و شهودی است. هنگامی که با دیسک آشنا شوید، میتوانید سبکهای رفتاری را مشاهده کنید و ترکیبها و تغییرات را بیابید (در واقع هیچ دو فرد با تیپ شخصیتی متقاعدکننده دقیقا مشابه نیستند). حتی میتوانید با مشاهده رفتار افراد در مصاحبهها، خواندن ایمیلهای او یا دیدن نتیجه نهایی یک پروژه کاری، سبک دیسک وی را حدس بزنید. از آنجایی که میتوانید به راحتی انواع دیسک را تشخیص دهید (برای مثال در مقایسه با آزمون Myers-Briggs)، حتی زمانی که استرس داشته باشید، خسته یا عصبانی باشید، باز هم استفاده از مدل دیسک در رفتار سازمانی گزینهای عالی است.
![](https://tenotass.ir/wp-content/uploads/2024/02/03.jpg)
رفتار سازمانی با مدل دیسک برای برقراری ارتباط واضحتر
برای بسیاری از شرکتها، تمایل به بهبود ارتباطات در محل کار، انگیزه اصلی استفاده از مدل دیسک به شمار میرود. این چهار سبک رفتاری بسیار متفاوت از یکدیگر هستند. آنچه برای برقراری ارتباط با یک کارمند وظیفهشناس مناسب است، یک کارمند تسلطگرا را به هم خواهد ریخت. سیاست جدیدی را در نظر بگیرید که همه کارمندان را تحت تاثیر قرار دهد. اگر ویژگیهای رفتاری کارمندی و سبکهای ارتباطی هر یک از کارکنان را در نظر داشته باشید، اجرای خطمشی بهتر پیش خواهد رفت.
در نظر بگیرید که کارمندان تسلطگرا میخواهند مستقیما صحبت کنند؛ بدون گپ زدن به صورت انفعالی یا جانبی. آنها میخواهند در صورت بروز اختلاف نظر، خود را با حقایق ثابت کنند. افراد تسلطگرا ترجیح میدهند بخشی از فرآیند تصمیمگیری باشند. در مقابل، کارمندان متقاعدکننده میخواهند قبل از ورود به موضوعات گفتگوی جدی، به برقراری ارتباط بپردازند. اگر بحث کوچکی وجود نداشته باشد، آنها ممکن است احساس کنند نادیده گرفته شدهاند.
از سوی دیگر، کارمندان باثبات قبل از بحث در مورد مسایل جدی باید کمی خود را به اصطلاح گرم کنند و دوست دارند در مورد تغییرات عمده گفتگو داشته باشند. مهمتر از همه اینکه این کارمندان میخواهند اطمینان حاصل کنند که نقش آنها ایمن است و با تیم آنها منصفانه رفتار میشود. کارمندان وظیفهشناس نیز میخواهند قبل از اینکه با اطمینان به جلو حرکت کنند، همه شواهد را ببینند؛ بنابراین بدون آمادگی وارد این گفتگوها نمیشوند. اینها از آن دست کارمندانی نیستند که بتوان با آنها به طور اتفاقی درباره تغییرات احتمالی صحبت کرد. آنها انتظار دارند جزئیات را دنبال کنند، به خصوص که زمانی که افراد وظیفهشناس نیز در اطراف شما وجود دارند.
![](https://tenotass.ir/wp-content/uploads/2024/02/04.jpg)
رفتار سازمانی با مدل دیسک برای کاهش قضاوت
برای عملکرد موثر، کارمندان و مدیران باید تصمیمات سریعی در مورد پروژهها، پرسنل و محصولات بگیرند. با اینکه شاید قضاوتها اجتنابناپذیر به نظر برسند، اما میتوانند بیاعتمادی به دنبال داشته باشند. مدل دیسک سطحی از تفاوتهای ظریف را برای تصمیمگیری فراهم میکند؛ زیرا بدین ترتیب همکاران میتوانند یک درک فراگیر از شیوه اثرگذاری آنها بر فرایند تصمیمگیری داشته باشند.
برای مثال، در نظر بگیرید که یک مدیر وظیفهشناس همیشه کارها را «طبق کتاب» انجام میدهد. او در مورد تغییر سیاستی که ممکن است به دلیل سازماندهی نادیده گرفته شده باشند، میداند که قبل از نزدیک شدن به افراد متقاعدکننده، باید از یک کارمند محبوب بهره بگیرد. بدین ترتیب مکالمات بعدی کمتر با مقاومت کمتری همراه هستند؛ زیرا همه طرفها دیدگاه طرف مقابل را درک میکنند.
استفاده از دیسک مقرون به صرفه است
ارزیابی دیسک یک روش مقرون بهصرفه برای درک بهتر پویایی بین فردی در سازمان است. به این ترتیب، این ارزیابیها برای سازمانهایی جذاب هستند که میخواهند تغییری ایجاد کنند، اما زمان یا هزینه لازم برای استخدام مشاور یا امکان میزبانی یک جلسه چندروزه برای کارکنان را ندارند.
پس از درک چگونگی برقراری ارتباط کارمندان با یکدیگر در سازمان، میتوانید تغییرات مثبتی در زمینه ارتباطات در محل کار ایجاد کنید. این تغییرات یک اثر موجی در سرتاسر سازمان خواهند داشت و مزایایی همچون بهبود روحیه، رهبری موثرتر، روابط بین فردی بهتر و رضایت شغلی بالاتر را به همراه دارد.
![](https://tenotass.ir/wp-content/uploads/2024/02/05-1.jpg)
رفتار سازمانی با مدل دیسک به سودآوری بهتر کمک میکند
رفتار سازمانی با مدل دیسک میتواند برای بهبود مشارکت کارکنان نیز مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از ارزیابیهای دیسک، سازمانها میتوانند رفتار کارکنان خود را بهتر درک کرده و حوزههایی را که میتوانند در آنها پیشرفته داشته باشند، شناسایی کنند. به عنوان مثال، یک سازمان ممکن است تشخیص دهد که کارکنانش محتاطتر و درونگراتر هستند و شاید لازم باشد اقداماتی را برای تشویق ارتباطات و همکاری بیشتر در سازمان انجام دهد. همچنین رفتار سازمانی با مدل دیسک منجر به فروش و خدمات مشتری بهتر میشود و تضمینکننده رضایت و وفاداری مشتریان خواهد بود.